Stabiliseren

Sinds september 2015 heb ik  een interim- management opdracht gedaan voor de noordelijke zorgorganisatie Promens-care, onderdeel van Cosis.   Een woning met 12 mensen met een licht verstandelijke beperking en een crisishuis. Zij  hadden een verhuizing binnen enkele maanden voor de boeg. Door omstandigheden viel op dat  moment het locatiehoofd uit en was er in de cruciale fase van voorbereiding op de verhuizing per direct behoefte aan management  aansturing.Ik zocht de aansluiting bij dit team en de cliënten die er op dat moment woonden en wist het roer te vinden.  Samen hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt om de verhuizing in goede banen te leiden.

De nieuwe woning  is in alle opzichten vele malen beter dan waar men tot dan toe woonde.Het is namelijk in een voormalig bejaardenhuis, waar de beschikbare appartementen gerenoveerd zijn en geschikt gemaakt voor individueel wonen – met groepsmogelijkheden.   Ondertussen zijn er nog diverse cliënten vanuit andere woningen aangesloten en is de capaciteit van de woning vergroot naar 24 plaatsen.

Daarnaast  heeft het team zich verder bekwaamd in het werken volgens de uitgangspunten van Triple C. Om samen met de cliënten vorm te geven aan het normale leven, hoe bijzonder kan dat zijn?  In april was de verhuizing – die uitstekend verlopen is. Honderd en één dingen gaan fout – maar duizend en één dingen gaan goed!

En op 10 juni was daar de officiële opening , met cliënten,  hun familie en betrokkenen en natuurlijk met de medewerkers.  Op weg naar het normale leven. 

En ik?  Ik was gedurende deze opdracht in mijn element. De verwarring en de onrust, de onduidelijkheden , de spanningen en de wanorde,  het zijn aspecten van interimmanagement die mij motiveren.  Om vanuit verbinding toe te werken naar structuur, vertrouwen, positief werken en het doel weer vinden met elkaar. Maar ook met een laagje humor en relativeren – om vervolgens de scherpte er wel in te houden.

Langzaamaan komt de locatie weer in het gareel en ontstaat behoefte aan een ander type management. Iemand die gaat borgen en uitbouwen wat nu in de steigers is gezet. De nieuwe manager is inmiddels gestart en in oktober hebben we de laatste overdracht gedaan.

En ik ben  weer beschikbaar voor een nieuwe uitdaging!

Back to top